Kernset punt 13 – De triagist geeft het juiste vangnetadvies

De triagist geeft het juiste vangnetadvies
Medisch

Toelichting
Een vangnetadvies instrueert de melder/patiënt over het mogelijke verloop van de klacht(en) en wanneer de melder/patiënt opnieuw contact moet opnemen, zoals bij verergering van klachten.
Dit advies wordt ingezet als er interventies ingezet worden in afwachting van de komst van de zorgverlener, dan wel komst naar de huisartsenpost of als de melder/patiënt een zelfzorgadvies
heeft gekregen.

Ongeacht de urgentie is een vangnet altijd op zijn plaats. Bij hoge urgenties is het vangnetadvies gericht op de mogelijke ontwikkeling van symptomen in de tijd tot het moment van contact met de hulpverlener, die de urgentie verhogen.

Bij lage urgenties is het advies gericht op het door de patiënt zelf kunnen inschatten wanneer opnieuw contact met een hulpverlener nodig is.

 

Beschrijving optimaal handelen

De triagist vraagt naar:

  • De triagist geeft een vangnetadvies;
  • Bij het vangnetadvies zijn de alarmsignalen die passen bij de klacht meegenomen en speelt
    het eventueel behoren tot een risicogroep een rol;
  • Het advies komt overeen met de voor die klacht geldende richtlijnen;
  • In het geval van een U1 of U2 benoemt de triagist concreet de verschijnselen of klachten op
    basis waarvan opnieuw contact moet worden gezocht met de huisartsenpost of de meldkamer ambulancedienst;
  • In het geval van een lagere urgentie kan worden volstaan met bijv.: Wanneer de situatie verandert, neemt u opnieuw contact op met de huisartsenpost.

Goedkeurcriteria (Score 4)

  • Er is gehandeld zoals beschreven bij ‘optimaal handelen’;
  • Er is sprake van een patiëntveilige situatie.

Afkeurcriteria (Score 1)

  • De triagist geeft een onjuist advies gezien (de urgentie) van de klacht;
  • Het vangnetadvies komt niet overeen met de voor die klacht geldende richtlijnen
  • Er is sprake van een risicovolle en onveilige situatie voor de patiënt.

Score niet van toepassing
Het item scoort niet van toepassing als er de verantwoordelijkheid niet terug gegeven kan
worden aan de melder/ patiënt. Dit is zelden het geval. Voorbeelden zijn bij een situatie met
overleden patiënt en bij het warm doorverbinden naar de meldkamer van de ambulancedienst.

Winkelwagen
Stel je vraag via WhatsApp
Dezorgleert.nl
Hulp nodig?