Kernset punt 15 – De triagist vraagt of de vervolgactie begrepen en uitvoerbaar is

De triagist vraagt of de vervolgactie begrepen en uitvoerbaar is
Communicatie

Toelichting
Voor een succesvolle vervolgactie is het belangrijk dat de melder/patiënt begrijpt wat er gaat gebeuren en waarom.

Wederzijds begrip komt ook ten goede aan de haalbaarheid van de gekozen vervolgactie.

Beschrijving optimaal handelen

De triagist vraagt naar:

  • De triagist controleert expliciet of de melder/patiënt de vervolgactie heeft begrepen.
    Bijv.: “Is het u duidelijk wat er is afgesproken?”;
  • De triagist controleert expliciet de uitvoerbaarheid van het vervolgbeleid. Bijv.: ”Lukt het om 12.45 uur naar de huisartsenpost te komen?”;
  • In het geval van een hogere urgentie, context waarin de melder/patiënt zich begeeft en wanneer het (medisch) probleem van de patiënt daar aanleiding toe geeft, vraagt de triagist
    hoe de patiënt naar de huisartsenpost komt en of er sprake is van begeleiding/ondersteuning.

Goedkeurcriteria (Score 4)

  • Er is gehandeld zoals beschreven bij ‘optimaal handelen’;
  • Er is sprake van een patiëntveilige situatie.

Afkeurcriteria (Score 1)

  • De triagist vraagt de melder/patiënt niet of de vervolgactie is begrepen;
  • Er is geen duidelijk hoorbare reactie van de beller/patiënt dat het vervolgbeleid begrepen is.
  • De triagist vraagt de melder/patiënt niet of de vervolgactie uitvoerbaar is (m.u.v. eenvoudig
    beleid) en de beller/patiënt geeft niet zelf hoorbaar aan in te stemmen;
  • De triagist houdt bij het uitleggen van het vervolgbeleid geen rekening met de (on)mogelijkheden van de patiënt;
  • Er is sprake van een risicovolle en onveilige situatie voor de patiënt.

Score niet van toepassing
Dit item scoort niet van toepassing als het beleid zeer eenvoudig is en de vraag of de melder/patiënt dat begrijpt overbodig is.

Winkelwagen
Stel je vraag via WhatsApp
Dezorgleert.nl
Hulp nodig?