De triagist vraagt de patiënt zelf aan de lijn
Medisch
Toelichting
Om duidelijke informatie te krijgen over de toestand van de patiënt, is het van het grootste belang de patiënt zelf aan de telefoon te krijgen. Op deze wijze kan een beter beeld worden
verkregen van de ABCD(E)-stabiliteit en mate van pijn en ziek zijn.
Hoorbaar piepen, kortademigheid, verward of traag reageren zijn in dat kader voor de triagist belangrijke waarnemingen.
Ook het antwoord op de vraag waarom een patiënt niet zelf aan de telefoon kan komen, kan helpen meer inzicht in het toestandsbeeld van patiënt te krijgen.
In sommige situaties is het nuttig om iemand anders dan de patiënt zelf (ook) even aan de lijn te vragen om meer objectieve informatie te vergaren over eventuele circulatieproblemen van de patiënt.
Beschrijving optimaal handelen
- De triagist achterhaalt de reden als de patiënt niet zelf aan de lijn kan komen, en neemt die mee in de vaststelling van de ABCD(E)-stabiliteit.Waar relevant doet de triagist – voordat de
patiënt zelf aan de lijn komt – een korte ABCD(E)-check bij de melder; - Als de patiënt niet of beperkt in staat is adequate informatie te geven, dan vraagt de triagist de melder weer terug aan de lijn om antwoord te krijgen op de essentiële vragen.
Goedkeurcriteria (Score 4)
- Er is gehandeld zoals beschreven bij ‘optimaal handelen’;
- Er is sprake van een patiëntveilige situatie; een stabiele situatie van de vitale functies van de patiënt.
Afkeurcriteria (Score 1)
- Er is geen actie ondernomen om patiënt zelf aan de telefoon te krijgen;
- De patiënt zelf wordt onvoldoende gebruikt om de ABCD(E)-stabiliteit en toestandsbeeld van patiënt vast te kunnen stellen;
- Er is sprake van een risicovolle en/of onveilige situatie voor de patiënt
Score niet van toepassing
Dit item scoort niet van toepassing als de melder en de patiënt één en dezelfde persoon zijn of als het onmogelijk is om met de patiënt zelf te praten (kinderen, mensen met een
verstandelijke beperking, slechthorenden, patiënten buiten bewustzijn, taalbarrière)