Kernset punt 6 – De triagist achterhaalt en benoemt de hulpvraag

De triagist achterhaalt en benoemt de hulpvraag
Communicatie

Toelichting
Van groot belang is het achterhalen van de reden van het contact van de melder/patiënt met de huisartsenpost.
Inzicht is nodig waarom op dit moment contact gezocht wordt met de huisartsenpost en wat de verwachting is die de melder/patiënt heeft over de vervolgactie die
moet worden ingezet.
De hulpvraag kan een concrete vraag inhouden. Daarnaast kan de beleving van de patiënt een aanwijzing zijn voor het telefonische contact. Bijvoorbeeld angst, ongerustheid en
onwetendheid kunnen reden zijn voor contact met de huisartsenpost (“Ik wil graag zeker weten dat het geen nekkramp is, ik ben hier bang voor”).


Beschrijving optimaal handelen

  • De triagist achterhaalt de exacte reden van het telefonische contact en vraagt hier actief naar of helpt de melder/patiënt deze te formuleren;
  • De triagist heeft de hulpvraag van de patiënt benoemd en/of laten blijken dat de hulpvraag gehoord is;
  • De triagist heeft de verwachting van de patiënt voldoende uitgevraagd en benoemd;
  • De triagist houdt voldoende rekening met de ABCD(E)-stabiliteit van de patiënt en handelt
    daar naar;
  • In het geval van een ABCD(E) instabiele situatie is minimaal handelen de optimale uitvoering en van levensbelang. In dit geval is het achterhalen van de hulpvraag van ondergeschikt
    belang.

Goedkeurcriteria (Score 4)

  • Er is voor de situatie gehandeld zoals beschreven bij ‘optimaal handelen’;
  • Er is sprake van een patiëntveilige situatie

Afkeurcriteria (Score 1)

  • De triagist achterhaalt niet de reden van het telefonische contact;
  • De triagist geeft een eigen invulling aan de hulpvraag van patiënt;
  • De hulpvraag wordt niet naar de patiënt benoemd;
  • Er is hier sprake van een risicovolle en/of onveilige situatie

Score niet van toepassing
Deze mogelijkheid is niet van toepassing.

Winkelwagen
Stel je vraag via WhatsApp
Dezorgleert.nl
Hulp nodig?