De triagist geeft kernachtige informatie die duidelijk te begrijpen is voor de melder/patiënt
Communicatie
Toelichting
Het is belangrijk dat triagist en de melder/patiënt elkaar goed begrijpen. Een goede verstaanbaarheid, een duidelijke articulatie en het spreken in lekentaal bevorderen de
effectiviteit van het gesprek.
Beschrijving optimaal handelen
De triagist vraagt naar:
- De triagist gebruikt geen vakjargon en spreekt in een voor de melder/patiënt begrijpelijke
taal; - De triagist kan in een lokaal gebruikelijk dialect het gesprek voeren als dat voor beiden
makkelijker is; - De triagist is verstaanbaar, gebruikt helder taalgebruik en sluit aan bij het niveau van de melder/patiënt. Een rustig en gelijkmatig spreektempo bevordert de informatieoverdracht en
heeft een positieve invloed op het gesprek; - Er wordt niet onnodig uitgeweid, maar de informatie is ook niet te beknopt.
Goedkeurcriteria (Score 4)
- Er is gehandeld zoals beschreven bij ‘optimaal handelen’;
- Er is sprake van een patiëntveilige situatie.
Afkeurcriteria (Score 1)
- De triagist is slecht verstaanbaar en sluit niet aan bij het niveau van de melder/patiënt;
- Er is sprake van een risicovolle en/of onveilige situatie voor de patiënt
Score niet van toepassing
Deze mogelijkheid is niet van toepassing
Instructie auditor
Bij dit item gaat het vooral om de manier van communiceren.