Kernset punt 14 – De triagist geeft kernachtige informatie die duidelijk te begrijpen is voor de melder/patiënt

De triagist geeft kernachtige informatie die duidelijk te begrijpen is voor de melder/patiënt
Communicatie

Toelichting
Het is belangrijk dat triagist en de melder/patiënt elkaar goed begrijpen. Een goede verstaanbaarheid, een duidelijke articulatie en het spreken in lekentaal bevorderen de
effectiviteit van het gesprek.

 

Beschrijving optimaal handelen

De triagist vraagt naar:

  • De triagist gebruikt geen vakjargon en spreekt in een voor de melder/patiënt begrijpelijke
    taal;
  • De triagist kan in een lokaal gebruikelijk dialect het gesprek voeren als dat voor beiden
    makkelijker is;
  • De triagist is verstaanbaar, gebruikt helder taalgebruik en sluit aan bij het niveau van de melder/patiënt. Een rustig en gelijkmatig spreektempo bevordert de informatieoverdracht en
    heeft een positieve invloed op het gesprek;
  • Er wordt niet onnodig uitgeweid, maar de informatie is ook niet te beknopt.

Goedkeurcriteria (Score 4)

  • Er is gehandeld zoals beschreven bij ‘optimaal handelen’;
  • Er is sprake van een patiëntveilige situatie.

Afkeurcriteria (Score 1)

  • De triagist is slecht verstaanbaar en sluit niet aan bij het niveau van de melder/patiënt;
  • Er is sprake van een risicovolle en/of onveilige situatie voor de patiënt

Score niet van toepassing
Deze mogelijkheid is niet van toepassing

Instructie auditor
Bij dit item gaat het vooral om de manier van communiceren.

Winkelwagen
Stel je vraag via WhatsApp
Dezorgleert.nl
Hulp nodig?